
Uczestnicy
Rodzice z dziećmi
w wieku 0-8, dziadkowie

Cel
Rozwój dzieci poprzez zabawy z muzyką klasyczną

Miejsce
Zamek Górków w Szamotułach
Na Zamkowym Dziedzińcu – koncerty dla małych i dużych
to autorski projekt Fundacji Varietae, realizowany we współpracy z Muzeum – Zamkiem Górków, Szamotulskim Ośrodkiem Kultury, Państwową Szkołą Muzyczną I i II st. im. Wacława z Szamotuł w Szamotułach i Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Szamotułach. Projekt adresowany był do rodziny z dziećmi w wieku od 0 do 8 lat (również przyszłe mamy w ciąży) do wspólnej wyprawy w wielowymiarowy świat muzyki klasycznej, która zabrzmi w malowniczej scenerii Zamku Górków w Szamotułach.
Projekt „NA ZAMKOWYM DZIEDZIŃCU – koncerty dla małych i dużych” wziął się z potrzeby przedstawienia muzyki klasycznej w nowej odsłonie. Pokazaliśmy, że kontakt z muzyką poważną w kuluarach Zamku Górków w Szamotułach może być przyjemna i rozwijająca – zarówno dla małych, jak i dużych uczestników. W projekcie odkrywaliśmy świat muzyki poprzez twórczą zabawę, bez podziału na „scenę” i „widownię”, co pozwoliło na swobodną ekspresję melomanów.
Tak też się stało, a muzyka klasyczna i magia Zamku Górków oczarowała uczestników do tego stopnia, że mimo zakończenia proejktu uczestniczy chcieli po prostu więcej!






Program
6 warsztatów
6 to cyfra magiczna… a przynajmniej tak uważamy, dlatego zapraszamy Was na sześć darmowych – całkowicie innych, odkrywających różne zakamarki Zamku – koncertów muzyki dla dużych i małych
Tajemnic Zamku Górków
ile razy byłeś w Zamku Górków? czy zwiedziłeś podziemia, zasiadłeś przy wielkim stole, przyjrzałeś się uważnie zbrojom rycerskim? Tak… to wszystko i jeszcze więcej możesz zobaczyć w trakcie naszych spotkań z muzyką klasyczną
Zajęcia integracyjne i nauka gry na instrumentach
Kto z nas nie marzył o tym, aby grać na instrumencie? Ten projekt to doskonały moment na to, by zrealizować swoje marzenia. A może gra na instrumencie stanie się marzeniem Twojego dziecka?
Warsztatowa forma zajęć
Muzyka klasyczna dla dzieci – to nie błąd. Dzieci uwielbiają muzykę i doskonale łapią rytm. Dlaczego więc nie pokazać im, że słuchanie muzyki to doskonały sposób na spędzanie czasu wolnego, zwłaszcza gdy połączy się go z atrakcyjnymi formami zabaw?
Tacy sami jak my
Szamotuły to nieduże miasto, a jednak wystarczająco rozległe, aby nie znać się z widzenia. Projekt NA ZAMKOWYM DZIEDZIŃCU to doskonała okazja do spotkania się z innymi rodzicami, którzy tak jak Wy lubią nietuzinkowe formy spędzania czasu wolnego
Wspólna zabawa dzieci rodziców i dziadków
Czas spędzony z dzieckiem jest bezcenny, dlatego postanowiliśmy zorganizować zajęcia, podczas których rodzice, dziadkowie i dzieci aktywnie uczestniczą we wspólnej zabawie w nie byle jakim miejscu: w tajemniczym Zamku Górków w Szamotułach
Muzycy









Justyna Kroschel | Prowadzący
– wykształcenie muzykologiczne (UAM) z przygotowaniem pedagogicznym, absolwentka średniej szkoły muzycznej (skrzypce). Pracuje w Filharmonii Poznańskiej w dziale organizacji koncertów. Uczestniczyła w organizacji koncertów, w tym koncertów dla dzieci w Orkiestrze Kameralnej Polskiego Radia Amadeus. Prowadziła zajęcia muzyczne dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym, m.in. w ramach projektu edukacyjnego „5 zmysłów. Pauza”. Odpowiada za koncepcję poszczególnych warsztatów oraz ich prowadzenie.
Łukasz Bernady | Prowadzący
Łukasz Bernady – z wykształcenia pedagog i filolog, muzyk (studia na UAM Poznaniu, PSM I st. w Szamotułach oraz PSM II st. w Poznaniu w klasie kontrabasu). Nauczał języka polskiego i muzyki w szkole podstawowej, redagował podręczniki do muzyki dla szkół podstawowych w II etapie edukacyjnym (klasy IV-VI), był redaktorem naczelnym „Tygodnika Szamotulskiego”. Od kilku lat zajmuje się opowiadaniem baśni, legend i podań ludowych zarówno dzieciom, jak i dorosłym. Posiada duże umiejętności komunikacyjne i oratorskie. Autor książek: „Królewna na dnie studni”, „Baśnie doliny Samy”, „Baśnie Europy”, „Księga bajek polskich”. Odpowiada za koncepcję poszczególnych warsztatów oraz ich prowadzenie.
Łukasz Dąbrowski | Muzyk
Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej I st. im. Witolda Lutosławskiego w Stargardzie Szczecińskim, w której pobierał naukę w klasie perkusji. Uczęszczał do niej w latach 1993-1999. W ostatnim roku edukacji został laureatem Zachodniopomorskiego Konkursu Perkusyjnego z lokatą na drugim miejscu. Od tego samego czasu postanowił kontynuować naukę w klasie perkusji pod kierunkiem prof. Mariana Rapczewskiego, wybierając poznańskie Liceum Muzyczne im. Mieczysława Karłowicza. Szkołę tę ukończył w 2003 r. Uczestnik licznych warsztatów i festiwali muzyki perkusyjnej w kraju. Zdobywca I miejsca na Ogólnopolskim Przeglądzie Uczniów Klas Perkusji w Warszawie w 2001 r. W latach 2003-2010 – student na Wydziale Instrumentalnym w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w klasie perkusji, gdzie pobierał naukę pod opieką prof. Mariana Rapczewskiego oraz prof. Katarzyny Myćki. Uczestnik międzynarodowego konkursu „Giorante Della Percussione” we Włoszech (2008 r.), podczas którego zajął II miejsce w starszej kategorii drum set (co ważne, pierwszej nagrody nie przyznano) oraz finalista w starszej kategorii wibrafonu. Brał udział w wielu kursach perkusyjnych i wykładach, które były prowadzone przez takie osobistości jak: Karol Szymanowski, Krzysztof Przybyłowicz, Bernard Maseli, Michał Dąbrówka, John Beck, Cezary Konrad, Ryszard Pusz, Andrzej Mazurek, Katarzyna Myćka, Nippy Noya. Od 2006 r. przez dwa kolejne lata był członkiem zespołu New Session, a od 2003 r. do 2009 r. – perkusistą Heart Beat, który supportował m.in. takie gwiazdy jak Doda oraz Odział Zamknięty. Doskonale czuje się zarówno w muzyce solowej, rozrywkowej, zespołowej oraz klasycznej. Jest perkusistą w zespole Intoxicated oraz Old School Rockers (od 2009 r.). W 2011 r. powiększył skład grupy HEAVYQUAKE. Oprócz działalności koncertowej jest również nauczycielem gry na perkusji, m.in. w PSM I i II st. w Szamotułach i w PSM I st. w Jarocinie.
Sławomir Heinrychowski | Muzyk
Urodzony 15.02.1980 r. Absolwent Szkoły Muzycznej I i II st. w Szamotułach w klasie klarnetu oraz Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu na dwóch kierunkach: klarnet i saksofon (dyplom z wyróżnieniem). Pierwszy klarnecista w Orkiestrze Teatru Wielkiego w Poznaniu. Współpracuje z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej i Bydgoskiej, z Orkiestrą Opery Bydgoskiej i Szczecińskiej, z Orkiestrą Z. Górnego i Z. Kulki. Pedagog w Państwowej Szkole Chóralnej Jerzego Kurczewskiego.
Kwartet Złotnicki
Kwartet Złotnicki został założony w 1997 roku przez małżeństwo poznańskich muzyków – wiolonczelistkę Agnieszkę Bałaban oraz altowiolistę Lecha Bałabana wraz że skrzypkami Dorotą Kwiecińską-Erenz i Andrzejem Hopem, większość zespołu jest mieszkańcami Złotnik w gminie Suchy Las i stąd nazwa zespołu. Muzycy mają w swym repertuarze utwory od baroku do współczesności. Kwartet współpracuje z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu i z Centrum Kultury i Biblioteką Publiczną w Suchym Lesie. Każdy z muzyków Kwartetu ma na swoim koncie znaczące dokonania solistyczne i kameralne. Członkowie Kwartetu prowadzą szeroką działalność artystyczną w wielu dziedzinach wykonawczych jak również są cenionymi pedagogami szkół i uczelni muzycznych.
Lech Bałaban | Kwartet Złotnicki
Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 5 lat u ojca Henryka Bałabana, pod którego opieką pozostał aż do drugiego roku studiów. Następnie kształcił się pod kierunkiem prof. P. Radzińskiego i prof. Jadwigi Kaliszewskiej, w klasie której ukończył studia w Akademii Muzycznej w Poznaniu w roku 1988. W tej samej uczelni uzyskał dyplom w klasie altówki w roku 1994. Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich pod kierunkiem prof. E. Feltza, Z. Brona, O. Kagana, W. Pikajzena, M. Frischenschlagera i R. Ricciego.Jest laureatem nagrody specjalnej IV Ogólnopolskiego Festiwalu Młodych Skrzypków w Lublinie /1980/, zdobywcą wyróżnienia na IV Ogólnopolskim Konkursie Skrzypków im. Z. Jahnkego w Poznaniu/1984/ oraz laureatem I nagrody V Ogólnopolskiego Konkursu Altowiolistów im. J. Rakowskiego w Poznaniu /1993/. Był także członkiem polskiej ekipy IX Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu /1986/. Na altówce Lech Bałaban zadebiutował w solowej partii sekstetu smyczkowego „Verklärte Nacht” A. Schoenberga jako koncertmistrz Orkiestry Kameralnej „Amadeus” Polskiego Radia w Poznaniu pod dyrekcją Agnieszki Duczmal, której członkiem jest od 1988 roku. Jako solista koncertował w wielu miastach Polski oraz w Danii, Słowacji, Niemczech, Austrii, Francji oraz w byłym ZSRR. Z Orkiestrą Kameralną „Amadeus” nagrał koncerty altówkowe J. Ch. Bacha, G. F. Haendla, K. Pendereckiego, M.Stachowskiego, Violetową Rapsodię Piotra Wróbla, oraz Symfonię Koncertującą W. A. Mozarta (wspólnie z Jarosławem Żołnierczykiem).Lech Bałaban był oficjalnym altowiolistą XIV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka wieniawskiego w Poznaniu wykonując Symfonię Koncertującą Es-dur KV364 W.A.Mozarta z Orkiestrą Kameralną Amadeus Polskiego Radia pod kierunkiem Agnieszki Duczmal. Na prestiżowych Festiwalach „Bravo Maestro” występował m.in. z Wandą Wiłkomirską, Ewą Pobłocką, Wadimem Brodskim, K.A. Kulką, Krzysztofem Jakowiczem, Kubą Jakowiczem, Waldemarem Malickim, Tomaszem Strahlem. Jest członkiem kwartetu smyczkowego „Wieniawski Kwartet”, z którym nagrał m.in. komplet kwartetów smyczkowych Krzysztofa Meyera dla wytwórni NAXOS. Koncertował również z Piotrem Pławnerem. Lech Bałaban jest profesorem w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, prowadzi również klasę altówki w Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz jest pedagogiem w poznańskiej Szkole Talentów, w której wychował kilku laureatów konkursów muzycznych. Od 14. lutego 2011r. doktor habilitowany sztuk muzycznych.
Agnieszka Bałaban | Kwartet Złotnicki
Agnieszka Bałaban urodziła się 19 kwietnia 1970 r. w Warszawie. Jest absolwentką Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Karola Szymanowskiego w Warszawie,w klasie wiolonczeli prof. R. Paderewskiej i prof. J. Kuty. Naukę kontynuowała w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w klasie prof. St. Pokorskiego,uzyskując tytuł magistra sztuki w 1994 r. Uczestniczyła w kursie mistrzowskim w Nicei prowadzonym przez prof. Klausa Heitza w 1991 r. W latach 2000-2004 współtworzyła Agencję Artystyczną Arco, w której zdobywała doświadczenie w organizacji koncertów, w tym Festiwalu Muzyki Kameralnej – Jerzemu Waldorffowi Poznań w 2000 r. Od roku 2001 do 2008 prowadziła klasę wiolonczeli w Zespole Szkół Muzycznych w Słupcy. Jest członkiem zespołów kameralnych: Kwartetu Złotnickiego, Kwartetu Rodzinnego Bałabanów, Poznańskiego Tria Barokowego wraz z mężem Lechem oraz klawesynistką Marią Banaszkiewicz – Bryłą, Poznańskiego Tria Smyczkowego. Z ostatnim z tych zespołów w składzie: Jarosław Żołnierczyk-skrzypce, Lech Bałaban- altówka, Agnieszka Bałaban- wiolonczela, zaprezentowała w Finale Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego,,Cantabile’99”(w ramach Tygodnia Talentów w Tarnowie),prawykonanie Tria Zawadiackiego Barbary Kaszuby. Utwór ten został zarejestrowany na płycie kompaktowej My Music wydanej przez Acte Préalable w 2004r. W roku 2006 wspólnie z Lechem Bałabanem i Barbarą Dmochowską brała udział w nagraniu CD z utworami kameralnymi Johannesa Brahmsa Viola Music dla Wydawnictwa Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, dla którego nagrała również w Kwartecie Rodzinnym Kwartet Amerykański F-dur op.96 A.Dvořaka. Występowała na znaczących festiwalach muzycznych: Festiwal Muzyka i Architektura w Toruniu, Festiwal Telemannowski w Żarach, Muzyczne Spotkania u Paderewskiego w Kąśnej Dolnej, Letni Festiwal Muzyka z Kórnika, Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej.
Andrzej Hop | Kwartet Złotnicki
Andrzej Hop – urodził się 18 listopada 1968 w Przemyślu. Ukończył szkołę muzyczną II stopnia w wieku 15 lat, mając na swym koncie wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Młodych skrzypków w Lublinie (1982 r.) oraz I nagrodę na konkursie ogólnopolskim (Lublin, 1983 r.), do roku 1985 uczeń prof. Zenona Brzewskiego z Akademii Muzycznej w Warszawie. W 1985 r. otrzymał stypendium na kurs muzyczny w Interlochen, USA, otrzymując pierwsze propozycje i stypendia na studia w Stanach Zjednoczonych. 1986 – rozpoczął studia na Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. Jadwigi Kaliszewskiej i prof. Marcina Baranowskiego. Lata studiów (1986 – 1990) zaowocowały m. in. zdobyciem II nagrody na konkursie muzyki kameralnej w Łodzi – w kwartecie smyczkowym kierowanym przez prof. Marcina Baranowskiego, wyróżnieniami na konkursach im. Z. Jahnkego w Poznaniu i prof. Wrońskiego – na skrzypce solo – w Warszawie. Andrzej Hop prowadził intensywną działalność koncertową w Polsce i poza granicami, nagrywał programy radiowe i telewizyjne. Brał udział ( od 10 roku życia) w międzynarodowych kursach mistrzowskich w Łańcucie i innych ( Żagań, Kraków). W 1990 roku otrzymuje dyplom z wyróżnieniem i kończy naukę w Akademii Muzycznej w Poznaniu, otrzymuje zaproszenie i stypendium na dalsze studia w USA. Studiuje w klasie prof. Romana Totenberga w Bostonie. Bierze udział w kursach muzycznych i koncertuje wspólnie z profesorem R. Totenbergiem, poznaje ogromny repertuar kameralny grając w różnych możliwych składach od duetu do oktetu, również jako altowiolista – pod kierunkiem M. Hillyara z Julliard Quartett. Zimą 1991 r. jako członek zespołu New York String Orchestra pod dyrekcją Alexandra Schneidera występuje w Carnegie Hall w Nowym Jorku oraz w Kennedy Center w Waszyngtonie. Latem 1992 r. Bierze udział w międzynarodowym festiwalu Schleswig – Holstein, grając obszerny repertuar kameralny i orkiestrowy pod batutą L. Maazela, M. Roztropowicza i K. Eschenbacha. Od 1992 roku gra jako muzyk – kameralista w orkiestrze Kameralnej „Amadeus” PR, wykonując również partie solowe. Orkiestra ta ma na swoim koncie liczne turnees koncertowe w krajach Europy, Ameryki i Azji, występując ze światowej klasy solistami. W roku 1996 otrzymuje wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.
Dorota Kwiecińska – Erenz
Dr hab. Akademii Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Działalność koncertową rozpoczęła w 1981 roku będąc jeszcze uczennicą liceum. Wzięła udział w IV Muzycznych Spotkaniach Młodych Talentów grając recital w Poznaniu, a w 1983 r wystąpiła na Festiwalu im. Karola Szymanowskiego w Nowej Hucie. W 1986 roku brała udział w eliminacjach do IX Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego. W kolejnym X Konkursie (1991) wzięła już udział jako uczestnik. Zakwalifikowała się do II etapu, jednak kontuzja barku uniemożliwiła jej kontynuację konkursowych zmagań. Pomiędzy tymi dwoma konkursami w roku 1988 zagrała w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. C. Curci w Neapolu. Podczas licznych występów miała możliwość współpracy ze znakomitymi pianistami: A. Tatarskim, M. Szwajger-Kułakowską, B. Janikowską, J. Nowakowską, P. Niewiedziałem, czy doświadczoną, wielokrotnie nagradzaną na konkursach kameralnych Barbarą Dmochowską, oraz dyrygentami: S. Marczykiem, J. Radwanem, W. Schröderem, B. Jarmołowiczem, J. Katlewiczem, A. Affeltowiczem, M. Błaszczykiem, M. Zazulą, D. Martenką. Jako pedagog była i jest zapraszana do prowadzenia lekcji i udziału w warsztatach muzycznych i kursach, które prowadziła w Nysie, Kłodzku, Żaganiu, Płocku, Zielonej Górze, Wągrowcu, Gnieźnie. Program TVP z cyklu „Roman Lasocki przedstawia” w którym wystąpiła z recitalem był emitowany również w telewizji moskiewskiej. Publikacja – „Ekspresja w muzyce przełomu XIX i XX wieku Sonaty na skrzypce i fortepian Césara Francka i Karola Szymanowskiego”. Płyta – Karol Szymanowski – Sonata d-moll op.9; César Franck – Sonata A-dur Osiągnięcia dydaktyczne Pani Doroty Kwiecińskiej-Erenz wiążą się nierozłącznie z jej działalnością artystyczną którą rozpoczęła już w czasie studiów i rozwijała dalej. Brała udział w koncercie wymiennym między Akademią Muzyczną w Poznaniu, a Hochschule für Musik w Hamburgu. Uczestniczyła w Festiwalu Młodych Talentów w Tarnowie. Występowała z Orkiestrami Filharmonii: Rzeszowskiej, Poznańskiej, Szczecińskiej, Białostockiej, Kaliskiej, oraz Słupską i Przemyską Orkiestrą Kameralną. Głównie jednak koncentruje się na występach solowych. – Pałucka Wiosna Muzyczna – XI Festiwal Muzyki Klasycznej im. Adama z Wągrowca; – Świętokrzyskie Dni Muzyki – Filharmonia Świętokrzyska w Kielcach; Udział w prawykonaniach utworów: – Zbigniew Kozub – „Multiform” – Jarosław Kordaczuk – „Słówoświaty” – Brian Robert Current – „You Are ” Członkini zespołu Kwartet Złotnicki.
Natalia Szydłowska
Absolwentka Szkoły Muzycznej II stopnia w Szamotułach, w klasie wiolonczeli u p. Leszka Ziółko. Współtworzy duet smyczkowy Domini, przyozdabiając dźwiękiem uroczystości ślubne i okolicznościowe (https://www.facebook.com/dominiduet). Oprócz gry na instrumencie brała udział również w projektach wokalnych. Muzyką zajmuje się też naukowo, napisała licencjat nt. autonomiczności i heteronomiczności muzyki. Wcielając w swoim życiu zasadę, że muzyka łączy pokolenia, uwielbia muzykować w rodzinnym gronie.
Olga Siejna -Bernady
– muzykolog-instrumentolog. Od wielu lat nauczycielka w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. Wacława z Szamotuł w Szamotułach. Ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I i II st. w Rybniku w klasie skrzypiec oraz muzykologię Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jest doktorem nauk humanistycznych Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, a jej praca doktorska została wydana w formie książkowej (Polskie harmonie, Toruń 2012).
Barbara Odwrót
– pianistka, absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Wacława z Szamotuł w Szamotułach w klasie fortepianu, Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, od 2000 r. nauczycielka fortepianu i akompaniatorka w PSM I i II st. w Szamotułach; przez szereg lat była akompaniatorką i korepetytorką solistów w teatrze wielkim w Poznaniu, a także wykładowczynią w Akademii Muzycznej w Poznaniu na Wydziale Wokalnym.

Projekt „NA ZAMKOWYM DZIEDZIŃCU – koncerty dla małych i dużych” jest objęty dofinansowaniem ze środków Dyrektora Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura – Interwencje, Muzeum – Zamku Górków oraz Ośrodka Pomocy Społecznej w Szamotułach.